CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Khamis, 22 Disember 2011

rndu dy badly=(

post kali nie cm luahan prasaan larh..bkan pew..now ati aq ase xtnag jew..coz fkir kan kerng aq..
smalam mg blh dikatakan gdoh larh...urm..pnca pown xtaw sbb pew...
syg dy sgat larh..
ase plik sgat dlm ati bla gdoh ngan dy..
ase cm hlang smthng..
b forgve me if i did anythg wrong .........
every human make a mistake...
so forgive k...
chaw=(

zaman dak2 dlu

hai entry aq kali nie nk cite skt bout kawan aq time dak2 dlu...
hahahahahaha..wndu sgt time dak dlu2..
sume knangan nie tcipta bla start skowlah menengah at smktj..
k aq nk cita...pshabatn kami brmula masa frm 1 lagi...
time tue bkn nk habaq bak ang..aq mg selekeh tahap cipan...
juz skarang jew upgrade skit..hahahahha

kmi nie mg kawn baek..sume owg kenay pngi kmi sume yg gila2...sume org angota ad 13 org...
wao...byak an..tpi dlam byak2 kami tue..sume kmi rpat..xda sowg pown ase terasing...
nk taw sape ahli kmplan tue....zorro, era,fazura,atin ,salmah ,una ,ana, biah,natrah,shakir,sab,ain,n aq....
mg byak kan..
xsngka pershabatan yg mla2 maen tue lama2 agk gila2
walaupown tpisah kelaz kami stll agi mncari dpa....
byak taw knanga...smpi 1 skowlah knal kmi..xkra lahr snior or jnior...
dpa kenai pown coz pngai gila2 n bdak2 kmi sume...
geng nie dinama kan ngan nama gkm bebeh...
nk taw ape mksud gkm bebeh....g for geng,,k for kuat,m for makan...
hahahhahaha..lawak kan..
tpi sume tue smntara ajew...
bla dh umr 16 taon aq terpisah ngan dpa n geng2 yg laen...
natrah pndh at selangor,,fazura pndah at perak,,syakir plak p at skowlah mak dy mgajar....
n plg aq xlpa tntg dpa sume nie pabila sume jnji nk jpa blik wk2 umr 25 thun at gentng ngan bawk pasgn msing2..hahaha..gila wey.....
nie aq nk intduce skit bout dpa n pic dpa...

nie lahr ikah zainal..
kmi sume pngl zorro..mg byak gila nama samaran dy nie
dy nie agk ganaz skali..
tpi dy ckop jga phubungan antara gkm bebehhh nie <3
 nama minah nie nur fazera ahmad..
kmi sume pngil era..
msa skowlah dlu dy mg famous all maklom larh comey larh katakan..heheh
 this gurlz nama dy farhana
kami juz call her ana...
dy agak chubby n comey
nie larh bf aq masa at skolh dlu..at manew dy ad larh aq...
yg xleh lpa..pya larh gdoh bsaq ngan dy..ad owg wat ftnah at aq ngan dy..smpi gdoh bsar.
tpi sbb pshabatan kmi rpat blik..love u
 nie cik salmah tpi kmi pngil loma..
loma nie agk span santun gak..
kmi dh ajar dy mcam2 perkara yg jaat..hahahha
bes larh ngan loma nie
]
 nabihah...
gurlz nie agak kecoh n kepoh gak...
ramah tue..mak aihh...kalah molot brng becok..hahahah
syok owh kawn ngan dy...

 nie aten akmal...
lembot gila
mg kalah larh..
bak kata owg wanita mlayu terakhir gitu..
dy nie plg rapat ngan era..
tang mana ad era,,tang tue ad dy

 yg nie dak plg pndi antara dak dlam group nie
nama dy natrah..
dy rapat ngan fazura..
mg kamching gila
..senstif skit..cpat ajew nk ngis nyew..hehe

 nie larh sab..
sab mg lasak gila
wlaupun tdung labuh tpi dy nie mg rockers....love u larh sab

nie larh aq...
sje nk boh pic ..gediks gitu...




to fazura,una ,syakir n ain..sowie xboh pic ampa..
aq dh cri pic ampa dlam fb..tpi xda lroh..
pew pown aq syg ampa sume..

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuualaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh larh ..love u gkm bebeh....

Rabu, 21 Disember 2011

geram lorh

aiseh...geram tol dalam ati nie bla nk kuar time xda dt..
yg kerng pown 1 ajk time aq xda dt...
mlu lahr nk kuar ngan dt skupang pown xda....
xbezt tw....
tpi bla xkuar ngan dy plak jpg mla larh nk gdoh...
gdoh bkan sbb owg ke 3 or jelz tpi
 sbb xleh jpa jew...pelik toy ngan ubngan kmi nie...
sllu jew gdoh sbb xleh jpa...ayoyo...
owg laen gdoh sbb jeloz ngan pasangan masing2 ,,
kmi plak gdoh sbb xleh jpa jew...
so kena larh kuar even poket kosong...
sbb xmau gdoh pya pasal....ayoyoy...owg cm nie pwn ad gak ek??/

Isnin, 19 Disember 2011

=(

asalamualaikum...
elo my open diary...
ari nie sje nk update skit bout ase dlam ati nie
xtaw nk luah at cpe,,,so cir blog nie jew lahr..
al maklumlah dh angap blog nie cm diary sndiri...

sad lorh sbb smalam,,
smalam kerng aq kata nk mcg ngan aq pas blik kewja..
tpi dy xantar mcg pown...tngu larh kerng smpi dy bllik kewja..bla col dy kta nk lpak ngan kawn dy...
so xkan aq nk marh dy lepk ngan kawn dy...
tpi tngu pya tnggu smpi terlena...dlam pukul 4 lbih aq col dy..dy ckap dy xblik agi...=(

pas dy blik dy col aq ..mnx mf coz mngkir jnjy nk mcg...xpelah kerng..xkan nad nk mrah kerng plak...
xda hak...agi pown nad xmau knkong awk..pew awk wat sy caya..asl awk jgan wat bnd xelk sudah..
pe pown sy ttap syg anda larh..=)

Ahad, 18 Disember 2011

kurus!kurus!kurus!!!!!!!

JANGAN BERLAPAR 
Makanan memberi kita tenaga dan bila kita menggunakan tenaga kurang dari apa yang kita ambil, tubuh akan terkejut. Tubuh akan mula membakar ‘muscle’(otot) untuk menggantikan makanan. Ini menyebabkan kadar metabolisma tubuh menjadi rendah. Bila korang tidak tahan berlapar, pada kebiasanya korang akan makan dengan lebih banyak. Pada masa ini, walaupun tahap pengambilan makanan korang telah kembali ke paras normal, tetapi metabolisma tubuh masih lagi rendah. Ini menyebabkan ia tidak membakar kalori pada tahap yang sama lagi.

AMBIL SESUATU YANG PAHIT SEBELUM MAKAN 
Minumlah kopi dan kumur beberapa saat sebelum makan. Cara ini menyebabkan tekak merasa pahit dan menghantar isyarat melalui otak bagi menggalakan rembesan enzim dan asid HCL. Kekurangan enzim dan asid HCL di dalam perut boleh menyebabkan ketidakcekapan penghadaman.

MINUM 8 GELAS AIR SEHARI 
Air mengurangkan selera makan korang secara semulajadi dan membantu badan memetabolisma simpanan lemak di dalam tubuh. Sebelum makan makanan yang berat-berat, cuba minum air, pasti korang tidak akan makan dengan banyak.

ELAKKAN MINUM MINUMAN YANG BERGAS 
Minuman bergas biasanya mengandungi 7-8 sudu gula dan tidak baik untuk kesihatan tubuh.

KURANGKAN PENGAMBILAN GARAM 
Pengambilan garam yang tinggi menggalakan penangkungan air. Mengurangkan pengambilan garam bermakna badan korang menangkung sedikit air. Ini bermakna korang kurang berat yang disebabkan air.

AMBIL SARAPAN PAGI 
Korang juga boleh menurunkan berat badan dengan pengambilan sarapan pagi. Menurut satu kajian, mereka yang tidak mengambil sarapan pagi lebih cenderung untuk gemuk berbanding dengan mereka yang mengambilnya. Bagaimana ia terjadi? Sarapan pagi menstabilkan hormone dan paras gula di dalam darah. Kadar metabolsima juga meningkat untuk membakar kalori.

MAKANLAH DENGAN PERLAHAN-LAHAN 
Nikmatilah makanan dengan perlahan-lahan dan jangan gopoh. Kerana apabila kita makan secara perlahan-lahan, tubuh akan menghantar isyarat menunjukan kepuasan.

KUNYAH MAKANAN KEPADA CEBISAN LEBIH KECIL 
Kunyahlah makanan kepada cebisan lebih kecil sebelum menelan kerana dengan cara ini ia lebihmudah dihadam.

- Biar makan kerap dengan kuantiti yang sedikit daripada makan hanya sekali, dua tetapi dengan kuantiti yang banyak. 

- Jika korang terasa ingin makan snek atau makanan ringan, beruslah gigi korang atau kunyahlah gula- gula getah. Rasa mint atau berangin di mulut akan membantutkan selera korang. 

- Ambil makanan yang berempah. Sesetengah rempah seperti cili, biji sawi, didapati boleh membakar kalori. 

- Penambahan lada hitam bukan sahaja meningkatkan penghadaman, ia juga meningkatkan pembakaran lemak. 

- Pilih Lebih Banyak Bijirin dan Kekacang Dalam Makanan Bijirin penuh adalah sumber utama tenaga. Bijiran dan hasil bijirin banyak mengandungi karbohidrat kompleks, protein, vitamin, mineral dan sedikit lemak. 

- Simpan Satu Diari Simpan satu diari makanan boleh berpengaruh besar dalam proses penurunan berat badan. Rekodkan dalam sehari, berapa kali korang makan dan berapa banyak, tahap kelaparan yang memerlukan korang makan, dan perasaan korang ketika makan. Diari makanan boleh membuatkan korang peka kepada keinginan makan korang. Setelah beberapa lama membuat catatan, perhati dan kenal pasti di mana korang boleh membuat atau perbaiki tabiat pemakanan korang kepada yang lebih sihat. Diari ini juga boleh membuatkan korang lebih fokus dan lebih komited terhadap pelan diet korang. Mulakan diari makanan korang dan rajin-rajinlah membuat catatan. 

- Tumpukan perhatian untuk sihat, bukan kurus Ramai orang lebih berjaya dalam penurunan berat badan dalam jangka masa panjang apabila mereka menukar motif mereka daripada untuk kurus kepada untuk kekal sihat dan segar. Tukarlah fikiran korang untuk memikirkan dan memilih makanan apa yang boleh menyihatkan tubuh badan. 

- Cara memasak paling baik untuk mengurangi jumlah kalori dalam makanan adalah merebus memanggang atau mengukus. Khusus untuk sayuran, korang boleh menumisnya dengan sedikit minyak(misalnya satu sudu minyak masak). Hindari minyak atau lemak haiwan. 

- Ketika memilih piring makanan, ambilah piring yang rata dan bukan piring cekung. Ambil sayuran dahulu untuk memenuhi piring, kemudian baru nasi dan yang terakhir, lauk dagingnya. Jika ingin tambah, hanya sayuran yang boleh korang ambil. Jangan lupa, makanlah di meja makan dan jangan di sembarang tempat apa lagi sambil menonton tv. Sebab, makin menarik program tv, semakin banyak makanan ringan yang korang habiskan! 

- Selain memberi peluang makanan untuk turun, kebiasaan berjalan-jalan sesudah makan akan membantu menghabiskan sebahagian kalori dari makanan itu. Setiap 25 langkah korang berjalan satu kalori akan diguna. Lebih-lebih lagi korang menaiki tangga. Tentu saja semua ini harus dilakukan dengan santai kerana perut korang baru saja terisi. 

- Khusus bagi kaum wanita, yang juga perlu diperhatikan adalah tabiat berbelanja dan memasak. Seelok-eloknya, tidak berbelanja semasa perut kosong. Rancanglah perbelanjaan sesuai dengan keperluan. Jika ingin membeli makanan, kunjungilah dahulu gerai buah dan sayuran. Gerai makanan segera harus korang kunjungi paling akhir sekali jika memang benar-benar memerlukannya. 

- Untuk mengempiskan perut, gerakan punggung yang ringan tetapi lama akan lebih efektif. Latihan dapat dilakukan dengan alat seperti untuk permainan hula hoop. Gerakan ini mungkin boleh disamakan dengan gerakan penari gelek, dangdut atau hula-hula yang memiliki perut lebih kecil dan cantik. 

- Kurangkan pengambilan gula kerana setiap satu sudu gula mengandungi 32 kilokalori. 


BEBERAPA AKTIVITI FIZIKAL YANG MUDAH UNTUK LANSING

1. Jalan cepat. Gunalah kasut yang cukup selesa dipakai agar kaki tidak melecet dan sihat 
Gunakan tangga untuk naik ke tingkat atas. Jika terlalu tinggi,naik tangga untuk beberapa tingkat, kemudian sambunglah dengan menaiki lif.

2. Renang adalah latihan menyeluruh. Berenang dengan laju dengan nafas yang dalam. 

3. Bersenam atau peregangan, sangat baik bagi otot-otot dan sendi-sendi yang kaku. 

4. Melenturkan otot dapat melancarkan peredaran darah.

5. Tunggang basikal dan kayuh perlahan-lahan tetapi dalam tempoh yang lama. Ini dapat mencantik dan merampingkan peha.

jom  shamew2 wat..bg bmi stabil=)

Jumaat, 16 Disember 2011

apa nk jadi???

Baru-baru ini seorang bapa meminta pertolongan pihak Utusan Malaysia untuk mengesan anaknya, Ariff Alfian Rosli yang gagal dihubungi sejak tiga tahun lalu.
Anaknya itu adalah pelajar perubatan di Dublin, Ireland.
Pesara pegawai Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang telah berkhidmat selama 31 tahun, Rosli Haron, 56, kini buntu mengesan anak kedua daripada empat beradik itu setelah mencuba pelbagai usaha termasuk membuat laporan kepada polis, Wisma Putra, Kedutaan Malaysia di Ireland dan Kedutaan Ireland di sini, dalam tempoh tersebut.
Prihatin dengan keadaan itu, Pengerusi Biro Aduan Komuniti Pemuda UMNO, Datuk Muhd. Khairun Aseh berjanji akan terbang ke United Kingdom (UK) pada 23 Disember ini bagi bertemu dengan Kelab UMNO Luar Negara UK dan Ireland dalam usaha mengesan Ariff Alfian.
Muhd. Khairun berkata, buat masa ini, pihaknya masih mengumpul beberapa maklumat mengenai Ariff Alfian supaya usaha menjejaki pelajar terbabit dapat dilakukan.
Namun akhirnya disahkan Ariff Alfian berada dalam keadaan selamat di sana.
Duta Malaysia ke Ireland, Datuk Ramli Naam berkata, pihaknya maklum tentang kehadiran Ariff Alfian di negara itu sejak beliau masih dalam pengajian lagi.
Bagaimanapun, katanya, pihak kedutaan dan Wisma Putra tidak boleh mendedahkan maklumat terperinci bekas pelajar tajaan Petronas itu kerana menghormati Akta Data Perlindungan Peribadi Dublin.
Tetapi yang lebih mengejutkan, pelajar tersebut dikatakan telah berkahwin dengan SEORANG LELAKI bernama Jonathan di sana
Beberapa keping gambar perkahwinannya dengan seorang lelaki warga asing, tersebar di dalam sebuah laman web bigayweddingproject.com.
Apa yang mengejutkan, pada majlis perkahwinan sejenis yang dipercayai berlangsung dalam sebuah gereja di luar negara, dia memakai baju Melayu berwarna hitam, lengkap bersamping serta tanjak berwarna emas.
Pasangannya yang dianggarkan berusia lewat 30-an pula mengenakan busana sut lengkap warna hitam yang biasanya dipakai ketika majlis perkahwinan masyarakat Barat.
Laman web yang dipercayai menyokong perkahwinan homoseksual itu telah memuatkan sebanyak 15 keping gambar sepanjang majlis ‘perkahwinan’ itu berlangsung.
Antara yang disiarkan adalah pasangan itu bergambar di dalam kumpulan dan sedang diraikan setelah selesai menjalani proses bergelar ‘suami-isteri’.
Terdapat dua keping gambar lelaki warga asing itu sedang bersiap sedia melangsungkan perkahwinan sambil dibantu rakan-rakannya.
Turut menarik perhatian ialah gambar yang menunjukkan lelaki Melayu itu disarungkan cincin oleh pasangannya.
Menurut keterangan yang dipaparkan bersama kepingan gambar yang dipercayai dimuatkan pada 20 September itu, pasangan terbabit merupakan klien pertama bagi projek penggambaran majlis perkahwinan golongan homoseksual dikendalikan laman web berkenaan.
Astagfirullahazim, penulis tak tahu apa nak diperkatakan lagi.
Dalam hal ini, yang paling tertekan sudah tentu keluarga Ariff Alfian.
Lelaki itu sudah tentu enak dipeluk ‘suaminya’ tetapi keluarganya terutama ibu dan bapa sudah tentu berendam airmata.
Apa tidaknya, anak yang dibela, diberi didikan agama dan didikan dunia hingga berjaya menjejakkan kaki ke kolej perubatan boleh menconteng arang di muka mereka.
Itu belum dikira hutang yang terpaksa ditanggung disebabkan si anak tidak berjaya menghabiskan pelajaran.
Dalam hal ini, penulis meminta janganlah disalahkan ibu bapanya 100 peratus…tidak ada ibu bapa di dunia ini yang mahu anak mereka jadi begitu.
Bak kata pepatah…bukan salah ibu mengandung.
Mungkin ada kelemahan dalam proses mereka membesarkan Ariff Alfian tetapi sebagai seorang yang terpelajar, dia sudah tentu tahu membezakan mana yang baik dan mana yang buruk.
Penulis tidak tahu apa nak buat kalau berada di tempat ibu dan bapa lelaki berkenaan, ini kerana apa yang berlaku cukup keji dan memalukan bukan saja pada agama kita, tetapi juga pada bangsa dan negara.
Inilah padahnya kalau terlalu berfikiran liberal, semuanya hendak dihalalkan demi kebebasan dan atas nama hak asasi manusia.
Penulis pernah membaca kenyataan peguam Zainul Rijal Abu Bakar.
Katanya, hak asasi tersebut sebenarnya tidak boleh bercanggah dengan prinsip utama dalam Perlembagaan.
Hak asasi ini dilihat seolah-olah menghalalkan apa jua amalan mengikut naluri nafsu golongan tertentu.
Mungkin hari ini mereka mahukan hak bagi golongan yang mengamalkan seks sejenis.
Kemudian hari kelak berkemungkinan ada yang memperjuangkan atas nama hak asasi seseorang itu bebas melakukan seks dengan anak kandung sendiri ataupun dengan haiwan.
Ini disebabkan hak tersebut perlu dihormati dan tidak ada orang yang boleh menghalangnya.
Pendekatan sebegini adalah amat terpesong dengan prinsip utama Perlembagaan Persekutuan itu sendiri selain bertentangan dengan ajaran agama Islam.
Namun golongan ini tidak harus dizalimi tetapi didekati supaya mereka diberi peluang untuk balik ke pangkal jalan.
Mendekati golongan ini bukanlah dengan memperjuangkan agar mereka dapat terus mengamalkan amalan hina tersebut tetapi supaya mereka meninggalkannya, Wallahualam – Oleh SYAHRIL A. KADIR

sdikit pic nk kongsi wk2 knduri cousn aq =)

nie ad sdikit pic..heheheheh..
sje snok2 nk upload...




nie famly blah abah aq...ramay owh...
 nie larh pengantinnya.....cute bkan>???
 dan agi bgambat at sawah...arhhh susah lorh nk jpa bndang at bandar,,
 nie ank mnakan aq..wlupn umur lbih tua dri aq tpi pngkat dy ank nakan...terasa diri nie dh toa lorh
hapening.....


nie larh pic msa knduri csns aq...yg nie jew dapt share..yg laen xupload agi..malaz lorh...
=)

Khamis, 15 Disember 2011

sbb napa laki xmau kawen agi =)

1.”Duit lum cukup lagi”.
Pompuan mana tahu susahnya laki nak kumpul duit nak bayar mas kawin le? hantaran la. Dah tu mas kawin & hantaran tu letak tinggi mengalahkan artis. Cam nak jual anak jer. Kita makan megi jer nak kumpul duit tu bukannya pompuan tau. Megi pun dah nak naik harga!
2. “Nak beli kereta dulu baru nak kahwin”.
Takde keta pompuan pun pandang kita sebelah mata jer . Pompuan karang ni mana yang tahan turun naik bas? Jatuh standard kalau naik bas tu.. .
3. ” Susah la nak cari yang berkenan dihati”.
Memang susah pun. Pompuan sekarang ini ?da duit abangku saying, takde pitis sayangpun abis!
4.”Tak datang seru lagi kot”.
Awek pun tak de lagi? camana nak kahwin.
5.”Banyak sangat halangan”.
Banyak sangatla procedure karang ni. Nak kena masuk kursus le. Ujian HIV le. Pastu ada keluarga si dia tak sukakan kita. Nak ajak kawin kat Siam dia tak nak!
6.”Belum bersedia la”.
Nak pikul tanggungjawab sebagai ketua keluarga ini amat berat. Pompuan apa tau! Karang ni tanggungjawab terhadap diri sendiri lagi pun belum terlaksana.
7. “Ilmu tak cukup la”.
Ilmu batin tu memang la dah cukup sejak dapat ?impi basah? yang pertama tu kita dah expert. Tapi ilmu rumahtangga?oal-soal pompuan belum khatam lagi. Kang rumahtangga huru-hara.. orang salahkan kita gak!
8.”Kahwin nanti tentu susah nak kena tanggung keluarga lagi, Kalau dapat isteri yang 2 x 5 je.Kena bimbing pulak lepas tu nak kena tanggung semua dosa isteri, dosa sendiri tak tertanggung nie pulak nak tanggung dosa isteri”
Berat tanggungjawab ni. Bukan senang yang pikul dosa orang. Dosa sendiri pun tak terpikul.
Kalau dapat isteri yang memahami tu ok gak.
9.”Dah mencubalah tapi telah dikecewakan”.
Pompuan memang suka mengecewakan lelaki. Pantang nampak laki kaya jer? tak kira ler laki orang ker?.duda orang ker? terus tinggalkan kita.
10.”Banyak perkara nak kena fikirkan terlebih dahulu la”.
Memang banyak .. Tangungjawab lelaki ni lebih besar. Pompuan semua laki yang tanggung. Belum kawin bapa & saudara lelaki yang tanggung. Dah kawin, suami lak tanggung.
11.”Jodoh tak sampai lagi kot”.
Dah berusaha tapi asyik kena reject jer. Tah apa yang pompuan dok cari tu !!
12.”Perempuan nie peliklah kalau dia suka kat kita tapi tak habih2 nak merajuk dan marah macam kita nie suka sangat” . Pompuan ini sikit-sikit majuk. Anak kucing dia ilang sehari pun dia majuk. Macam la kita yang curik anak kucing dia tu. Dah tu nak pujuk kena beli hadiah , bawa jejalan, makan-makan?.abis tu bila duit kita nak cukup untuk kawin!
13. “Dah bagitau dah, nie kita suka dan nie kita tak suka, tapi masih dia buat juga yang kita tak suka”.
Pompuan selalu suka buat apa yang kita tak suka. Macam mana kita boleh tahan kalau kawin nanti!!
14.”Saya takut la nak bercinta nanti terluka susah la”.
Sebenarnya dah memang terluka. Cuma pompuan jer buat tak tau!!
15.”Dia nie suka pasang ramai org sangat”.
Haah? dia banyak kekawan lelaki. Kita ni duk lam waiting list dia jer.
16. “Dia memang banyak helahlah kejap suka kejap tidak”.
Pompuan memang camtu..
17. “Nak carik yang solehah lah”.
Dah jumpa tapi dah berpunya?.Takkan nak rampas orang punya kot.
18. “Masalah la”.
Pompuan suka menjadikan masalah kecil menjadi besar.
19. “Nak sambung belajarlah awek saya tu ader master atau phd malu la”.
Takkan kita yang ada SPM ni jer nak terhengeh awek tu. Siang-siang lagi mak bapa dia dah reject.
20. “Saya suka sangat kat dia, tapi dia tak suka kat saya”
Pompuan suka bermain-main ngan hati lelaki yang suka kat dia. hehe..betul ke??
Air mata, kelembutan, kasih sayang dan teman di masa susah atau senang adalah sebuah nukilan khas yang boleh saya dedikasikan buat ibu saya. Malah hemat saya juga tersemat utuh menyatakan semua ibu di dunia ini punya rasa yang sama. Naluri keibuan ini adalah sunnatullah yang tercipta bermula daripada Hawa AS. Jadi semestinya semua ibu, bakal ibu malah semua wanita mempunyai sifat-sifat yang saya nyatakan. Semestinya benar, bukankah begitu?

Dulu, Kisah sebuah memori

Masih tersemat utuh dalam ingatan saya betapa ibu saya cukup mudah mengalirkan air mata. Semasa saya atau adik saya dirotan ayah, ibulah selalunya akan membela dengan aliran air mata. Semasa kakak saya yang sulung melangkahkan kaki meninggalkan rumah mengikut suami selepas majlis akad dilangsungkan, ibu saya menghantar pemergiannya dengan linangan air mata. Masa itu saya cukup pelik kenapa ibu saya menangis sedangkan kakak saya pergi secara terhormat mengikut suami. Masa itu saya buntu tidak berjawapan.

Suri rumah sepenuh masa menjadikan anak-anak amat rapat dengan ibu. Masih terbayang di minda saya hingga kini betapa kalutnya ibu saya setiap pagi menyediakan sarapan sebelum saya dan adik-adik ke sekolah. Sememangnya saya antara anak yang cukup susah untuk makan pagi sekalipun dengan hanya minum teh dan apa yang pasti ibu saya akan membawa minuman hingga ke pintu luar dan akan pastikan saya mengambil sarapan walaupun dengan hanya seteguk air.

Masih terngiang kata-kata ibu bila saya mula berdegil tidak mahu bersarapan, "Minum lah sikit baru cergas dalam kelas" atau kadang-kadang ibu juga mengugut jika saya tetap berdegail, "Tak baik tu, minum sikit nanti tak berkat belajar". Mungkin kerana takut dengan ugutan, saya selalunya akan memaksa diri minum juga walau seteguk.

Tabiat saya yang jarang bersarapan melekat hingga kini kerana tiada siapa lagi yang boleh memaksa saya bersarapan. Tapi yang agak melucukan apabila ibu saya selalu berpesan dicorong-corong telefon setiap kali saya saya menelefon rumah atau melalui SMS dengan 3 perkara; kerapkan mandi, ambil sarapan dan banyakkan minum air. Tapi biasalah saya memang degil...

Kisah ibu saya yang murah air mata terhadap anak-anak saya panjangkan dengan kisah kakak sulung saya. Ketika abang ipar saya menyambung pengajian di UKM sejurus sahaja lahir anak sulung menjadikan hidup mereka sekeluarga agak susah. Hidup di Kuala Lumpur menjadikan kesempitan mereka kian parah. Berbekalkan gaji sebagai kerani sekolah kakak saya yang tidak sampai ke angka 1000 dan separuh gaji suami lantaran bercuti menyambung pengajian sepenuh masa sebagai guru menjadikan hidup mereka kian terhimpit.

Hidup menyewa di rumah setinggan yang rata-rata didiami warga Indonesia menjadikan hati saya pilu dan kadang-kadang mata saya juga berkaca. Pernah saya berseloroh pada kakak saya untuk membawa pulang Along (anak sulung kakak saya) ke kampung bila lahirnya anak yang kedua. Reaksi yang saya terima hanyalah linangan air mata tanpa kata. Kakak saya menangis bila ada sahaja cadangan mahu memisahkan dia daripada anak-anak. Tekadnya biarlah susah macam mana sekalipun asalkan anak-anak tetap bersama.

Niat saya semasa memberikakan cadangan untuk membawa pulang anak sulung kakak saya ke kampung dan dipelihara ibu saya lahir daripada rasa kesian yang amat sangat dengan kesempitan yang dialami. Mudah-mudahan kesusahan tersebut dapat dikurangkan.

Pernah suatu ketika semasa melahirkan anak kedua, semasa dalam pantang 40 hari kakak saya ke klinik dengan menaiki bas bersama 2 anak. Anak sulung berumur setahun setengah dipimpin dan anak ke dua yang baru berumur sebulan didukung dengan menaiki bas untuk ke klinik dalam kesesakan kota. Hati mana yang tidak sedih bila mendengar khabar susah kakak sebegitu. Tidak mampu saya bayangkan betapa susahnya hidup mereka anak-beranak.

Namun semuanya diceritakan selepas abang ipar saya tamat pengajian dan sekarang sudahpun menjadi pensyarah di Universiti Malaya dan sedang menyiapkan tesis PhD dalam bidang Psikologi Dan Pendidikan Khas Kanak-Kanak Istimewa. Sesungguhnya perlu saya iyakan, disebalik kehebatan seorang lelaki rupanya ada jasa insan tabah yang bernama isteri. 

Kini, Kisah Sebuah Realiti

Pandangan saya bahawa ibu saya hanya mampu menangis bila berpisah dengan anak-anak rupanya meleset. Dalam Majlis Konvokesyen apabila saya naik ke pentas untuk berucap mewakili pelajar ibu saya langsung tidak menangis. Semasa di lapangan terbang ketika menghantar saya ke Mesir, ibu saya juga tidak menangis. Masih saya ingat senyuman dan pelukkan terakhir tersebut langsung tidak menunjukkan reaksi sedih malah ibu saya nampak tenang dan gembira. Apa yang terbaliknya saya pula yang sebak dan mata saya sedikit berkaca sebagaimana ayah saya juga.

Lama saya berfikir kenapa ibu saya mula bertegas dan tidak menangis ketika menghantar saya di Airport. Seminggu selepas itu saya menelefon ibu saya dan saya straight bertanya kenapa demikian jadinya. Ibu saya bercerita bahawa 3 tahun beliau bersedia dengan perpisahan ini sebaik sahaja saya menjejakkan kaki ke KIAS, Nilam puri dan bertegas untuk menyambung pengajian di Universiti Al-Azhar. Katanya lagi, kini tiada apa lagi yang mahu disedihkan kerana hasratnya untuk melihat saya menjadi seorang berilmu kian hampir.

Ibu saya tidak menaruh harapan yang terlampau tinggi terhadap saya dan adik-beradik lelaki yang lain. Katanya beliau sudah puas hati sekiranya anak-anak berilmu, mampu menjadi imam di masjid dan mampu berkongsi ilmu dengan orang kampung. Pada saya tanggungjawab itu susah dan harapan itu tinggi. 




copy n paste ajew=)
nk kongsi bersama

Isnin, 12 Disember 2011

alhamdulilah...selesai sudah...

entry post nie nk syukur coz slamat udah knduri csins aq ....
penat wat kewja lorh smpai dmam2...
dashat x??heheheheheheh..
pnat gak larh nk wat preperation knduri kawen. nie...
pew pown alhamdulilah...

pic???
nti2 aq upload larh k...k walaweh lorh

Khamis, 8 Disember 2011

psedian Kenduri kaWen...

now nk wat prsediaan kendri kawen...
hah??? spe yg kawen....
aq kowt..hahahhahahhahaha
lambt agi lorh nk makan nasi kndri aq.....
now bwu nk bka cite....(cecite,ce cite)
yg nk kawen nie cousn aq....nama dy norlida .....
cucu tok lib yg prtama nk kawen.....
msti gementar..mw x gementar dh sok dy nk kawen..hahhahhah
tahnia k.ida...
aq pown sbok gak...sbok nk brgaya at knduri k.ida nti...hahahah(menyampahnya)

dlam gmbira nie..kcian gak at mamat kerng aq tue....
dy plan nk tgok wayang ngan aq ari sbtu nie...tpi xjdi...
coz aq nk p knduri....
thanz my love coz mmhami sy...sy cnta anda kerng....

bawah nie ad skit gmbr pernikahan k.ida


shikit2 udah larh..nti xda seri larh plak..hahahhaha
bla larh aq nk nek plamin plak..hahahah(gatai lorh)

Rabu, 7 Disember 2011

nk share shikit......

1. Bibir atas kanan – Banyak rezeki, pandai
2. Bibir atas kiri – Ramai kawan, baik hati
3. Bibir bawah kanan – Disegani orang, ramai yang suka
4. Bibir bawah kiri – Pandai bicara, tak mudah kalah
5. Leher kanan – Cerdas, jujur, berani menderita
6. Leher kiri – Cerdas dalam segala hal dan banyak pengetahuan
7. Leher di tengah – Tercapai cita-cita
8. Biji mata kanan – Suka serong dan pembohong
9. Biji mata kiri – Pembohong tetapi baik hati
10. Hujung mata kanan – Baik hati, sopan santun, cerdas
11. Hujung mata kiri – Baik budi, murah rezeki
12. Punggung kanan – Agak mengalami kesulitan
13. Punggung kiri – Malas dan suka duduk
14. Betis kanan – Suka berhibur, boros
15. Betis kiri – Rajin, tidak suka menganggur
16. Lutut kanan – Bersikap tidak peduli dan tidak mahu berusaha
17. Lutut kiri – Kurang kuat berusaha
18. Kepala sebelah kanan – Terkabul cita-cita
19. Kepala sebelah kiri – Sering menemui kesusahan
20. Kepala sebelah belakang – Jujur, sabar dan tekun
21. Kening kanan – Cerdas dan cekap
22. Kening kiri – Cerdas dan sopan santun
23. Tengah kening – Keras hati dan berani segala hal
24. Hujung mulut kanan – Kecil rezeki, tak mudah kalah
25. Hujung mulut kiri – Suka berfoya-foya
26. Ketiak kanan – Dapat menyimpan rahsia
27. Ketiak kiri – Jujur, banyak yang cinta
28. Pergelangan kaki kanan – Suka keluar rumah
29. Pergelangan kaki kiri – Kehendak kuat
30. Batang hidung – Banyak dicintai orang dan dapat menjadi kaya
31. Pada hidung – Banyak rezeki
32. Dagu bawah kanan – Jujur dan baik hati
33. Dagu bawah kiri – Bijaksana, dan berbudi luhur
34. Kemaluan kanan atau kiri – Baik, suka senggama
35. Di kepala kemaluan (lelaki) – Bakal beristeri dua
36. Tumit kanan – Jujur dan banyak kawan
37. Tumit kiri – Baik budi
38. Alis kanan – Suka menolong dan baik hati
39. Alis kiri – Ramai yang suka
40. Pangkal peha kanan – Kemahuan kuat
41. Pangkal peha kiri – Suka kerja apa pun
42. Telapak kaki kanan – Tak mudah mengeluh
43. Jari kaki kanan – Suka menolong
44. Jari kaki kiri – Berbudi, suka berbuat baik
45. Bahu kanan – Cermat dalam membuat keputusan, banyak tanggungan
46. Bahu kiri – Suka kerja keras, banyak tanggungjawab
47. Buah dada kanan – Baik hati, pendiam, simpan rahsia
48. Buah dada kiri – Ramai kawan, setia pada pasangan
49. Lengan kanan – Setia dan taat pada atasan
50. Lengan kiri – Menepati janji dan rajin
51. Pipi kanan – Ramai teman
52. Tengah-tengah pipi kanan – Ramai yang suka
53. Tengah-tengah pipi kri – Ramai teman
54. Ubun-ubun – Kurang jujur
55. Pusat – Cerdas, tangkas, tekun
56. Pusat bahagian kanan – Sejahtera dalam hidup
57. Pusat bahagian kiri – Beroleh kemuliaan
58. Pinggang kanan – Sayang pada pasangan hidup
59. Pinggang kiri – Disayang pasangan hidup
60. Dada kanan – Dapat mengatasi masalah
61. Dada kiri – Berani, jujur dan sabar
62. Telapak kaki kanan – Tidak mudah mengeluh
63. Telapak kaki kiri – Baik budi pekertinya
64. Siku tangan kanan – Kuat ingin memiliki kejayaan
65. Siku tangan kiri – Baik hati, suka menolong
66. Jari tangan kanan – Serba beroleh keuntungan
67. Jari tangan kiri – Serba baik bekerja
68. Jari telapak tangan kanan – Banyak rezeki tetapi boros
69. Jari telapak tangan kiri – Banyak rezeki dan cermat
70. Pergelangan tangan kanan – Boros, suka bersukaria
71. Pergelangan tangan kiri – Dapat berpangkat
72. Perut bawah kanan – Banyak rezeki, suka memberi maaf
73. Perut bawah kiri – Baik hati, tenang hidupnya
74. Sudut mata kanan dalam – Disayang suami atau isteri
75. Sudut mata kiri dalam – Tidak mudah dilupakan pasangan
76. Sudut mata kanan luar – Baik budi, ramai yang cinta
77. Pelipis kiri – Murah rezeki, dapat jadi kaya
78. Pelipis kanan – Serba berhasil dalam usaha
79. Kelopak mata kanan atas – Baik hati, ramah, berjaya
80. Kelopak mata kiri atas – Baik budi, ramai yang suka
81. Kelopak mata kanan bawah – Agak malas
82. Kelopak mata kiri bawah – Agak bodoh, kurang bijaksana

wan nad

Daisypath Anniversary tickers

I made this widget at MyFlashFetish.com.


I made this widget at MyFlashFetish.com.